Veli Liikanen

Vihreiden puoluekokous valitsi puolueen johdon viikonloppuna Tampereella. Puolueen puheenjohtajaksi valittiin jyväskyläläinen kansanedustaja Touko Aalto ja varapuheenjohtajiksi helsinkiläinen köyhyystutkija Maria Ohisalo, kalajokelainen kansanedustaja Hanna Halmeenpää ja mikkeliläinen nuorisotutkija Veli Liikanen.

Veli Liikanen on Ekovihreiden jäsen. Linjapuheessaan hän kertoo, miten hän koki ympäristöherätyksen ollessaan teini-ikäinen. Yläasteen maantiedon tunnilla hän oivalsi, että ilmastonmuutos on valtava, koko maailmaa koskettava uhka. Mikäli epäonnistumme, seuraavat sukupolvet tulevat kysymään meiltä, miksi emme pysäyttäneet ilmastokriisiä vielä, kun se oli mahdollista – ja tänä keväänä hänen 13-vuotias lapsensa kysyi tuskastuneena, miksi meidän sukupolvemme ei ole onnistunut pysäyttämään ilmastonmuutosta.

Me puolustamme koulutusta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia. Meille ympäristön suojelu on luovuttamaton lähtökohta, josta pidämme aina kiinni. Me teemme politiikkaa sydämellämme. Me teemme jatkuvaa ajatustyötä, ja sen avulla tarjoamme parhaaseen tietoon perustuvia ratkaisuja isoihin tulevaisuuden kysymyksiin.

Kun pidämme kiinni näistä ydinteemoistamme, ja teemme inhimillistä, välittävää politiikkaa, voitamme eduskuntavaalit.

Ja kun vaalien jälkeen edistämme vihreitä tavoitteita hyvin mietityillä keinoilla, ehkä Touko pääministerinämme, silloin pääsemme sanomaan Villelle ja kaikille meille vihreän kasvun eteen tänä keväänä uurastaneille että me todella pistimme paremmaksi.

Ja jos kaikki käy hyvin, pääsemme sanomaan lapsillemme, että kovalla työllä vältimme ilmastokatastrofin. Se ei ollut helppoa, mutta me teimme sen yhdessä.

Puolueen puheenjohtajiston lisäksi valittiin puoluehallitus ja puoluevaltuuskunta. Ekovihreiden jäsen Harri Haanpää valittiin puoluevaltuuskuntaan kaudelle 2017–2019. Haanpää on toisen kauden valtuutettu ja Siuntion kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja, ja ilmastonmuutoksen torjunta ja joukkoliikenteen kehittäminen ovat hänen sydäntään lähellä.

Puoluevaltuuskunnassa on puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan lisäksi 40 varsinaista jäsentä ja 40 varajäsentä. Valtuuskunta hyväksyy periaateohjelmaa ja poliittista ohjelmaa lukuunottamatta Vihreiden poliittiset linjat.

Puoluekokousedustajamme mediassa

Ekovihreiden puoluekokousedustajia, Ari Jänttiä ja Tuomas Vanhasta, siteerattiin sunnuntain Keskisuomalaisessa. (Tuomaksen kommentti koski sitä, että puheenjohtajasta järjestetyn jäsenäänestyksen ääntenlasku kesti varsin pitkään.)