Ekologiset elinkeinot 2015 -lehti (pdf)

Ekovihreät ry on ympäristöasioita painottavien vihreiden oma järjestö. Pyrimme vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon siten, että päätökset ovat kestäviä myös pitkällä aikavälillä: luonnon monimuotoisuus turvataan, luonnonvaroja ei käytetä yli niiden uusiutumisvauhdin ja eikä ympäristöä kuormiteta yli sen kestokyvyn.

Ekovihreät on rekisteröity vuonna 1995, ja samana vuonna se esiteltiin puoluekokousväelle. Ekovihreät ry on yksi Vihreän liiton vanhimmista valtakunnallisista jäsenyhdistyksistä.

Valtakunnallisen yhdistyksen perustaminen ennen sähköisen viestinnän valtakautta oli kovin erilaista kuin nykyään. Kokoontumisista sovittiin puhelinsoittorinkien ja paperisten kirjeiden välityksellä.

Vuoden 1994 helatorstaina kokoonnuttiin Tampereella. Mukaan kutsuttiin kiinnostavia puheenvuoroja pitäneitä vihreitä sekä Ekologisen puolueen aiempi puheenjohtaja Taito Mikkonen. Perustajajäsen Martti Lundén muistelee, kuinka paikalletulleet istuivat yhtäjaksoisesti 7 tuntia hotelli Tampereen kabinetissa. Keskustelua ei keskeytetty edes lounaan ajaksi, joka sinne jälkiruokineen tarjoiltiin.

Paikalla olivat Lundénin lisäksi Ulla Klötzer, Marketta Horn, Göran Ekström, Kauko Savolainen ja Taito Mikkonen. Seuraavaksi kolmen miehen palaverissa Kangasalla Taito Mikkosen ekotalossa kirjoitettiin yhdistykselle säännöt.

Virallinen perustava kokous pidettiin ravintola Tillikan terassilla Tammerkosken rannalla 16.6.1995. Marketta Hornin ehdottama Ekovihreät hyväksyttiin yhdistyksen nimeksi. Toinen paljon kannatusta saanut ehdotus, Kestävä Elämänmuoto, jäi historian hämärään.

Martti Lundén ja Piia J. Häkkinen