”Kunnissa päätetään monista elinympäristömme tilaan vaikuttavista asioista, mutta ekologinen näkökulma ja ymmärrys on usein hyvin hataraa. Nyt sitä on mahdollista vahvistaa ympäri Suomen valitsemalla ekovihreä, tai edes perusvihreä kunnanvaltuutetuksi.” – Pekka Raukko, Kouvola

Ekovihreät ry:n jäseniä on ehdolla seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Hämenlinna, Juupajoki, Järvenpää, Jyväskylä, Kouvola, Laukaa, Muurame, Sipoo, Tampere, Vantaa

(Lista täydentyy vielä)

Tässä alla ehdokkaiden esittelyt omin sanoin. Kotipaikkakunnan perässä on ehdokasnumero.

Pia J. Häkkinen Helsinki 942

Olen 34-vuotias fyysikko, kotiäiti ja ympäristöaktiivi. Vaalilauseeni on Kaupungista ekokaupungiksi! Tämän kauden olen toiminut varapuheenjohtajana Helsingin Energian johtokunnassa ja varavaltuutettuna. Puhtaamman Helsingin rakentaminen, vaihtamalla kivihiili uusiutuvaan energiaan, on tärkeä päämäärä, ja haluan jatkaa töitä sen eteen. Tällä kaudella haluan nostaa entistä enemmän myös energiansäästöä esille, se laahaa jäljessä suhteessa muihin edistysaskeleisiin.

Markku Hannula, Helsinki 934

Olen 48-vuotias Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen professori.Olen mukana rakentamassa ja kehittämässä suomalaista peruskoulua – maailman parasta koulua. Haluan osallistua myös Helsingin koulujen kehittämiseen poliittisena päättäjänä.

Olen monessa suhteessa melko tyypillinen uusimaalainen sukupolveni edustaja. Isovanhempani viljelivät maata; sukujuureni ovat Kuhmon korvessa ja Pyhämaan saaristossa. Vanhempani tienasivat leipänsä teollisuudessa, Uudenkaupungin autotehtaalla. Itse teen tietointensiivistä työtä Helsingissä ja kansainvälisesti verkottuen. Tähän sukutarinaan voisi hyvin kiteyttää Suomen itsenäisyyden ajan kehityksen.

Olin edellisen kerran ehdolla Helsingissä vuonna 1992. Sen jälkeen olen toiminut Espoon kunnallispolitiikassa; enimmäkseen opetuslautakunnassa, mutta myös kaupunkisuunnittelussa, kaupunginhallituksessa (varajäsen), sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostossa sekä Espoon vihreiden puheenjohtajana. Espoolaista poliittista kulttuuria on moitittu – ihan aiheellisesti – mutta on Espoon kunnan hallinnossa paljon hyvääkin. Tältä taustalta pystyn kyseenalaistamaan sellaisia Helsingin luutuneita käytäntöjä, joita pidetään itsestään selvinä, ja tarjoamaan uusia näkökulmia. Taustani ansiosta olen myös erinomainen sillanrakentaja, jos kuntaliitoksiin pääkaupunkiseudulla päädytään.

www.markkuhannula.fi

morotti ät zpg.fi

Sirpa Rautiainen,  Hämeenlinna 88

Ekovihreät ry:n hallituksen jäsen, Hämeenlinnan kaupungin varavaltuutettu, Terveys ja toimintakyky -lautakunnan jäsen v. 2011-, yhdyskuntalautakunnan varajäsen, Hämeenlinnan seudun luonnonsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja vuodesta 2003, sitä ennen Maailmankauppa Kirahvin ja luomuruokapiiriyhdistys Kirahvin Ystävät ry:n perustajajäsen

”Idealisti, jolla on visioita tulevaisuudesta ja joka osaa ja haluaa tehdä niitä todeksi.”

Ympäristöhistorioitsija, opettaja, atk-suunnittelija, luontoselvitysten avustaja ja freelancer-kirjoittaja. Keskisuomalainen, joka on asunut Hämeenlinnassa nyt 16 v.

Kaupungissa tulee panostaa luontoelämyksiin: luontokerhoja kouluihin, lampaita Varikonniemeen, perhospuisto Ahveniston moottoriradan tilalle, hyötypuutarha Aulangolle! Kaupunki energia- ja hiilipihiksi ja otolliseksi green care-, luomu-, luontomatkailu-, luonto- ja kestävän luonnonvara-alan yrityksille. Suuret rakennushankesuunnitelmat selvityksineen hemmettiin – siis EI toriparkkia eikä Varikonniemeen luxusasuntoja, ei!!

sirpa.rautiainen ät aina.net

Martti Lundén, Juupajoki 3

Maanviljelijä, Ekovihreiden perustajajäsen ja hallituksen jäsen. Myös Itä-Pirkanmaan vihreiden ja Salokunnan kyläyhdistyksen alullepanijoita.

Olen 76-vuotias, toisen polven maanviljelijä-eläkeläinen. Lunastin isän hankkiman maatilan vanhemmiltani ja luovutin sen edelleen pojalleni.

mj.lunden ät kolumbus.fi

Virpi Kauko, Jyväskylä 266

Olen matematiikasta tohtoriksi väitellyt vapaa kirjoittaja. Harrastan mm. erämaavaellusta, kajakkimelontaa ja valokuvausta.

Maankäyttöä, liikennettä ja energiantuotantoa koskevat päätökset vaikuttavat ratkaisevasti ihmisten arjen valintoihin ja sitä kautta hiilidioksidipäästöihin, luonnon monimuotoisuuden säilymiseen ja meidän kaikkien viihtyvyyteen  vuosikymmeniksi, jopa vuosisadoiksi.

Haluan, että Jyväskylässä palvelut ja lähiluonto pysyvät kävely- tai pyörämatkan päässä ja joukkoliikennekin toimii.

Kaupunkia ei pidä levittää pitkin metsiä pientalomatoiksi, vaan uudet asuin- ja liiketilat pitää kaavoittaa olemassaolevaan yhdyskuntarakenteeseen – joko ”vanhaan” Jyväskylään tai pienempiin keskuksiin kuten Palokkaan, Vaajakoskelle tai Korpilahdelle. Uusia moottoriteitä ei pidä rakentaa.

Sen, miten kaupunkia kehitetään, pitää perustua avoimeen kansalaiskeskusteluun.  Ei riitä, että päättäjille tarjotaan pienessä piirissä tehtyjä valmiita suunnitelmia hyväksyttäväksi ja kansalle valitusoikeus.

Kaisa Saarikorpi, Järvenpää 26

musiikkikoulun rehtori ja pianonsoitonopettaja, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja

kaisa.saarikorpi ät vihreat.fi

www.kaisasaarikorpi.net

www.facebook.com/pages/Kaisa-Saarikorpi-kaupunginvaltuustoon-2012/327069784048878

Pekka Raukko, Kouvola 164

Olen 52 vuotias yrittäjä ja ekovihreä. Harrasta hyvin erilaisia luontoon liittyviä asioita. Tärkeimpinä petolintujen rengastus ja luteet.

Olen toiminut joskus myös Ekovihreiden puheenjohtajana ja istunut sen hallituksessa useita kausia. Nykyisin olen Kouvolan Vihreiden vpj ja Kaakkois-Suomen Vihreiden hallituksen jäsen.

Politiikan ulkopuolella olen Suomen luonnonsuojeluliiton liittovaltuutettu, Kymenlaakson luonnonsuojelupiirin hallituksen jäsen ja Pohjois-Kymen Luonnon pj.

Ari Jäntti, Laukaa 102

Biologi, filosofian tohtori, Ekovihreiden puhenjohtaja ja Vihreän Liiton valtuuskunnan jäsen.

Varavaltuutettu ja varajäsen sosiaali- ja terveyslautakunnassa.

Tavoitteita:

• Ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävä kehitys
  • Luonnon- ja ympäristönsuojelun, ympäristöntilan seurannan, metsänhoidon ekologisesti kestävämpien vaihtoehtojen, ympäristökasvatuksen edistäminen
  • Ilmastomuutokseen valmistautuminen ja torjunta otettava tosissaan myös Laukaassa
  • Luomu- ja lähiruokaa
  • Energiansäästö, energia tehokkuus, uusiutuvat energiat
  • Peruspalvelut turvattava kaikille tasapuolisesti
  • Elävä ja monipuolinen kulttuuri pitää mielen virkeänä
  • Itsenäinen Laukaa ja toimiva kuntien välinen yhteistyö

Teea Kortetmäki, Muurame 64

Olen 29-vuotias ympäristöpolitiikkaa tutkiva jatko-opiskelija. Työni kautta haluan oppia ymmärtämään paremmin mekanismeja, joiden kautta muutos kohti vihreää yhteiskuntaa on mahdollista ja tämän muutoksen merkittävimpiä esteitä. Työni vastapainoksi harrastan lukemista, kirjoittamista ja liikuntaa erityisesti tanssin ja ulkoilun muodossa. Myös ekologisemman ruoan edistäminen on ollut vuosia osa elämääni.

Tavoitteeni kuntapolitiikassa voi tiivistää ilmaisuun ”Vihreämpi, avoimempi ja kaikille hyvä Muurame”. Ympäristöasioiden osalta ajan erityisesti:

• autoilun vähentämistä yhdyskuntarakenteen, joukkoliikenteen ja pyörätieverkoston parantamisen avulla

• energiankäytön vähentämistä ja pysymistä uusiutuvassa energiassa, jota kunta jo nyt käyttää

• panostamista ekologisemman elämänlaadun tukemiseen: esimerkiksi hyviä ulkoilureittejä ja kehittyviä kirjastopalveluja

• energianeuvonnan tarjoamista kuntalaisille ja hajautetun, uusiutuvan energian tuottamisen edistämistä kunnassa esimerkiksi biokaasun avulla

• kasvukriittistä näkökulmaa

teea ät teea.fi

Esa Mäkinen, Sipoo 95

Ekovihreiden hallituksen jäsen, opettaja ja luonnonsuojelija Hindsbystä.

Sipoon Vihreissä toimin itsenäisen Sipoon ja paremman yhdyskuntasuunnittelun puolesta: ei enää autolähiöitä, juna- ja bussiliikenteeseen satsattava aivan uudella tavalla. Sipoonkorven kansallispuiston haluan ulottuvan tulevaisuudessa merelle asti.

www.facebook.com/esam.vaalit2012

esa.makinen ät mac.com

Emilia Olkanen, Tampere, 603

Sydämellistä energiaa.

Olen 31-vuotias kaupunginvaltuutettu, projektipäällikkö ja opiskelija. Vedän uusiutuvan energian edistämiseen liittyvää hanketta Ekokumppanit Oy:ssä. Olen opiskellut Tampereen teknillisellä yliopistolla sähköteknikkaa ja tuotantotaloutta, Tampereen yliopistolla taas kansainvälistä politiikkaa.

Haluan Tampereesta avoimen kaupungin, jossa palvelut toimivat ja kuntalaisten on helppo vaikuttaa asioihin. Hyvinvoivassa kunnassa välitetään sekä ihmisistä että luonnosta, vauvasta vaariin ja pikkutoukasta perhoseen.

www.olkanen.net

www.facebook.com/e.olkanen

Juhis Ranta, Vantaa 329

Olen punavihreä luonnon ystävä ja vegaani Vantaalta. Opiskelen yhteisöpedagogiksi Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. Haluan tehdä Vantaasta hiilineutraalin, parantaa asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja mielenterveyspalveluita sekä luoda yhteisöllisempää kaupunkikulttuuria.