Ekovihreät tukee eduskuntavaaleissa neljää ehdokasta: Johanna Karimäki (Uudenmaan vaalipiiri), Veli Liikanen (Kaakkois-Suomen vaalipiiri), Sini Solala (Satakunnan vaalipiiri) ja Mika Flöjt (Oulun vaalipiiri).

Uusimaa

Johanna Karimäki

kansan­edustaja, diplomi-insinööri

Porkkala kansallispuistoksi

Porkkala on pääkaupunkiseudun viherkehän läntinen merellinen helmi. Se on suosittu retkeilyalue, jossa voi kulkea rantakallioilla, uida uimapaikoilla ja veneillä saaristossa. Uusi kansallispuisto vahvistaisi rakennus­paineiden uhkaamaa pääkaupunki­seudun viher­kehää. Merellinen luonto, lintuluodot, kalliot, rantaniityt ja veden­alaiset harjut on säästettävä jälki­polville. Porkkalan kansallis­puiston perustaminen turvaa parhaalla mahdollisella tavalla alueen luonto­arvot sekä mahdollistaa virkistys­käyttö­mahdollisuuksien parantamisen. Kansallis­puistosta hyötyisivät paitsi luonto myös pää­kaupunki­seudun asukkaat, matkailijat sekä yrittäjät. <lue lisää>

Kaakkois-Suomi

Veli Liikanen

Vihreiden vara­puheen­johtaja, nuoriso­­tutkija

Halvat lennot tulevat kalliiksi ilmastolle

Lentäminen on tunnetusti ilmastolle haitallisin liikkumisen muoto. Vähemmän puhutaan siitä, että lento­liikenteen määrä on ollut jo pitkään voimakkaassa maailman­laajuisessa kasvussa. Yksi tämän kasvun tausta­tekijöistä on lentämisen hinnan halpeneminen markkinoille tulleiden halpa­lento­yhtiöiden myötä. Tämän yhtä aikaa hyvin saastuttavan ja voimakkaimmin kasvavan liikkumis­muodon vaikutukset näkyvät Suomessakin. Lento­liikenteen ilmasto­päästöt kasvoivat maassamme noin 24 prosenttia vuosina 1990-2010, enemmän kuin mikään muun liikenne­muodon. Jos aiomme torjua ilmasto­kriisin, lentämisen määrä on käännettävä laskuun. <lue lisää>

Satakunta

Sini Solala

luonto­kartoittaja, eläinten­hoitaja

Tulevaisuus ei saa olla kiinni talouskasvusta

Osta ja kuluta! Kuuluu käsky markkina­taloudessa, jonka edellytys on jatkuva talous­kasvu. Jos kasvu lopahtaa, on hyvin­vointimme vaarassa. Palvelu­rakenteet saattavat romahtaa. Toisaalta kuuluu viestejä ilmaston­muutoksesta, luonnon­varojen ehtymisestä ja sukupuutto­aallosta. Jos emme muuta elintapojamme radikaalisti, tulee talous­järjestelmä tiensä päähän ympäristön muuttuessa elin­kelvottomaksi. Maapallon kantokyky ei kestä kasvavaa kulutusta. <lue lisää>

Oulun vaalipiiri

Mika Flöjt

vara­kansan­edustaja, maa­kunta­hallituksen vara­puheen­johtaja

Biokaasu­tuotannon, jakelu­verkoston ja biokaasu­autoilun puolesta

Autokannan muutos, autoverotus, sähköautot ja muut autoilun ratkaisut puhuttavat. Ilmastonmuutosta emme enää voi pysäyttää, mutta sen hillitsemisellä on kiire. Mahdollisuuksien aikaikkunamme on jo lähes sulkeutunut. Mikä on se käyttövoima, jonka avulla voimme mahdollisimman nopeasti vähentää liikenteen päästöjä? <lue lisää>

Muut vaalipiirit

Kaikkien vaalipiirien vihreät ehdokkaat löytyvät Vihreiden WWW-sivuilta. Ekovihreästi ajatteleva äänestäjä saattaa haluta tutustua Kohtuusliikkeen teesit allekirjoittaneisiin vihreisiin ehdokkaisiin.